…a Google si je toho vědom. Proto chce nabídnout všem, kteří brouzdají na mobilech přednostně weby, které jsou mobilům přizpůsobeny.
Již dnes můžete ve výsledcích vyhledávání vidět u webů upozornění „Optimalizováno pro mobily“. A v rámci chystaného updatu vyhledávacího algoritmu (chystáno na 21. 4. 2015) chystá google zvýhodňování právě těch webů, které jsou pro mobily připraveny.
Ne. Weby bez responzivní verze z vyhledávání nevypadnou, vliv mobilní verze bude narůstat postupně, ale je třeba být připraven na následující možnosti:
Podnikám v odvětví, ve kterém konkurence responzivní (mobilní) verzi svých stránek již má – zde hrozí, že jejich stránky budou upřednostňovány před Vašimi.
Mám hodně přístupů z mobilů již dnes (to můžete zjistit např. v google analytics). V tom případě určitě zvažte nasazení verze svého webu pro mobilní zařízení tak jako tak. (nakupuje se na vašem webu mobilem skutečně pohodlně?)
Google nehodnotí jen celý web, ale jednotlivé stránky zvlášť. Může se tedy stát, že celková návštěvnost z mobilů je u vás malá, ale je vysoká pro určitou konkrétní stránku (např. z mobilů jsou navštěvovány pouze kontakty, nebo objednávka určité služby). Taková stránka může být důležitým zdrojem příjmů, byť je na vašem webu jediná.
Existují dvě možnosti, jak svůj web přizpůsobit pro mobilní zařízení:
Responzivní web – technologie responzivního webu umožňuje nadefinovat jiný vzhled vašeho webu v závislosti na rozlišení (velikosti obrazovky).
Tato technologie bohužel obsahuje značné množství technických a vizuálních omezení a zejména u graficky složitějších webů je její použití téměř nereálné (ne např. bez značného navýšení velikosti stránky, či zpomalení vykreslování, což zvláště u mobilních telefonů rozhodně vidět nechceme)
Mobilní verze – pro stránku se vytvoří duplicitní verze s novou grafikou na samostatné adrese (typicky m.example.com)
Google nikdy přímo neřekl, že doporučuje používání responzivní verze před mobilní verzí, zhotovení zvláštní mobilní verze však nese zásadní nevýhodu v indexaci webu. Mobilní verze běží na samostatné adrese a to znamená, že google robot musí procházet 2x více stránek. To kromě jiného znamená, že web se zaindexuje mnohem pomaleji (zdali vůbec).
Responzivní verze může kromě mobilů nabídnout i verzi pro další rozlišení (tablety, menší notebooky, ale naopak i velké monitory)
Neomezuje se na jedno konkrétní rozlišení (rozpozná „větší“ a „menší“ mobil)
Umožňuje i částečné úpravy – nemusíte do responzivní verze předělat hned celý web. Pokud se např. v katalogu dobře brouzdá i na mobilu, pouze je potřeba zvětšit tlačítko pro hození do košíku, lze v responzivní verzi upravit pouze toto tlačítko.
Jak takový responzivní eshop vypadá, si můžete vyzkoušet např. na našem ukázkovém eshopu http://www.demoeshop.cz/
Můžete použít nástroj od google: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ (nezapomeňte, že je potřeba vyzkoušet více typových stránek – homepage, katalog, detail produktu…)
Obdobný nástroj nabízí také google webmaster tools.