Proč Google Analytics neměří správně?

Proč google analytics neměří správně? Proč některá data úplně chybí, nebo nesedí jejich hodnoty?

 

Nejčastější důvody, proč data zcela chybí

Vaši zákazníci používají AdBlock, nebo jiný systém proti reklamám

Mezi uživateli (= vašimi zákazníky) je rozšířeno používání AdBlocku. AdBlock je rozšíření pro prohlížeč, které je primárně určeno pro blokování reklam na internetu. Mezi jeho vlastnosti ale patří i blokování reklamních a měřících systémů, tedy i Google Analytics

Vaši zákazníci používají anonymní mód prohlížeče

Podle průzkumů v USA používá anonymní mód prohlížeče až 30% všech uživatelů. Některé prohlížeče v anonymním módu vůbec nedovolí scripty analytics načíst. Vše tedy funguje stejně jako v případě použití AdBlocku - měření se vůbec neprovádí a webová stránka nemá možnost to nijak ovlivnit.

Anonymní mód (zejména na Mac a iOS zařízeních) navíc blokuje cookies třetích stran

Objednávka byla zaplacena platební branou

Pokud si zákazník jako platební metodu vybere platební bránu (jakákoli platba kartou, GoPay, PayU, PayPal, Twisto, KupNaJisto....) je po odeslání objednávky přesměrován na adresu platební brány, kde zabezpečeným způsobem platbu provede. Po provedení platby je přesměrován zpět na eshop, kde dojde ke změření objednávky pomocí Google Analytics. Problém je právě v onom přesměrování, které u některých platebních bran neprobíhá automaticky a zákazník musí na něco kliknout. To celá řada uživatelů neudělá.

Pokud platební brána zákazníka po platbě přesměrovává zpět na eshop, i tak často ke změření nedojde - zákazník totiž vidí zaplaceno a prohlížeč zavírá.

Když data nadbývají

Měřící kód je nasazen dvakrát

Pokud data nadbývají - například máte více objednávek, návštěv - máte nejspíše měřící kód nasazen dvakrát. Typicky jednou přímo ve stránce a podruhé přez TagManager (tuto chybu tedy nezjistíte ani prohlídkou zdrojového kódu stránky)

Nejčastější důvody, proč data jsou, ale nesedí

Posíláte ceny s nebo bez DPH

Častým problémem je nastavení měřícího scriptu - v eshopech Binargon můžete nastavit, zda chcete objednávky do Analytics zasílat s nebo bez DPH. Každému zákazníkovi vyhovuje něco jiného, tudíž zkontrolujte, zda posíláte ceny tak, jak chcete

Jiná měna.

Pokud provozujete eshop ve více měnách, můžete si v administraci nastavit, zda chcete částky u objednávek zasílat v hlavní měně, nebo pro každou měnu samostatně. Analytics bohužel neumí přepočítávat ceny samy. (Neumí ani přijímat ceny ve více měnách najednou, tedy tak, aby eshop u každé objednávky poslal dvě částky - jednou v Kč a podruhé např. v Eur)

Nezapočítáte dopravné či slevu

Přehled objednávek v analytics ukazuje částky za objednávky, slevy a dopravné odděleně. Při kontrole tedy nezapomeňte zkontrolovat, zda sloupec, který kontroluje, vypisuje částku celkovou, cenu za produkty + dopravné či pouze za dopravu.

Nákup pouze celých kusů

V případě, že prodáváte zboží, které se neprodává po celých kusech, google analytics vám objednané množství i cenu přepočte vždy na celé kusy. Příkladem může být prodej látek prodávaných na metry čtvereční. Pokud si váš zákazník objedná například 2.5 m2 látky za 250 Kč, uvidíte v google analytics, že si objednal pouze 2m2 za 200 Kč. Důvodem je to, že google analytics nepodporují desetinná čísla u objednávaného množství (tuto informaci jsme znovu ověřili v červenci 2020)

Blokování cookies

Pokud má návštěvník vašeho eshopu nastaveno blokování cookies, změří analytics jeho objednávku, ale už nedokáží správně spárovat objednávku s předchozími návštěvami či dalšími metrikami. Můžete tak vidět jak větší, tak menší počet návštěv, než se skutečně stalo.

Obecné důvody, proč Analytics nikdy nebudou přesné

Scripty Google Analytics, měření konverzí, AdWords a podobné fungují tak, že do stránky, která se měří je vložen javascript - tedy kousek programu, který je napsaný v jazyce, kterému rozumí prohlížeč. Všechny tyto programy (a je jich na stránce vždy mnoho) mezi sebou soupeří o prioritu - není tedy jistota, který z nich se provede první. A protože není jistota, který z nich se provede první, není jistota, zda se některý z nich vůbec provede. Typickým případem je návštěvník s pomalejším počítačem (ne všechny části stránky se stihnou provést, než klikne na další odkaz a stránka se přenačte), nebo návštěvník s pomalejším připojením (scripty se nestihnout stáhnout všechny)

Zaslat dotaz k tomuto modulu